Om eens te bekijken of een EL84 of PL84 nog werkt op 70 mhz, heb ik een klein eindtrapje gebouwd. Gewoon als experiment.
Dat werkt nog best, maar je moet wel over de juiste onderdelen beschikken. Zoals compacte afstem C's met een knop.
Tussen buizen er is ook best verschil. De ene werkt prima met een hoog rendement. Anderen doen het wat minder. 1 watt insturen is over het algemeen voldoende. Om 18 watt output te krijgen, kan er 2 watt nodig zijn.
Bij een PL84 is er een aparte negatieve roosterspanning nodig van zo'n -60 volt. Dat geeft een hoger rendement. Ook voorkomt het overbelasting wanneer de insturing ontbreekt. De PL heeft een iets andere karakteristiek dan de EL versie.
Butterfly toegepast ivm plaatafstand |
Verloopvoetje voor PL95 |
PL84 10 Watt uit 225 v 65 mA rendement 68%
PL84 2e -12 Watt uit 220 v 75 mA rendement 73% 18 Watt uit 285 v 90mA rendement 70%.
EL84 10 watt uit 220 v 75 mA. Deze kan in klasse C werken met automatisch negatief.
UL84 10 watt uit 220 v 78 mA
EL95 6 watt uit 240 v 45 mA daartoe heb ik verloopvoetje gemaakt. De ingangspoel moest hierbij 2 windingen meer hebben. Omdat de ingangscapaciteit kleiner is. En Cn minder ingedraaid.
Tips bij het bouwen: begin met de ingangskring. Zonder aangesloten hoogspanning. Het stuurrooster kun je als een diode naar aarde beschouwen. Hierdoor is simpel de negatieve spanning te meten die ontstaat. De instuur SWR moet daarbij in de buurt van 1:1 zijn. Wanneer dit niet lukt, betekent dit dat de spoel te groot of te klein is. Men kan even een signaal op 68 of bijvoorbeeld. 72 mhz insturen en dan vaststellen te klein danwel te groot.
18 watt output, dit kan de buis net aan. |
145 Mhz mogelijk ?
Dat heb ik getest. Aan het stuurrooster bleek een kleine nauwkeurige hairpin naar massa vereist. Zie foto. En uitgangstrimmer vervangen door een butterfly van 2x 8 pF. Die heb ik laten zitten bij het terugzetten op 70 Mhz.
PL84 8 watt uit 230 v 75 mA. Er moest wel zo'n 4 watt ingestuurd worden. Dus efficiënt is dat niet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten